nuff said

Monday, 22 December 2014

Public Transport : Isi Masa Terluang Dengan Al-Quran

Assalamualaikum dan salam hari isnin..

Siapa sini hari-hari pergi kerja naik public transport?

Angkat kaki~!! Ehh.. angkat keyboard .. huhuhu

Well,, saya adalah salah seorang pengguna public transport untuk ke tempat kerja.

Daripada kajang ke KL naik komuter, kemudian transit di KL Sentral naik PUTRA Line pula ke Ampang Park dan kemudian naik teksi ke tempat kerja . total masa perjalanan adalah lebih kurang 1 jam.

Selama 1 jam itu boleh diisi dengan pelbagai aktiviti. Ada yang layan phone tgk movie, main games , dengar lagu dan macam2 lagi.

Saya adalah salah seorang yang layan lagu selama 1 jam sementara dalam perjalanan ke tempat kerja.

Acapkali saya Nampak beberapa insan tidak kira tua muda lelaki perempuan bertudung tak bertudung membaca quran dan zikir.

Rasa kagum dan malu dengan diri sendiri sambil terdetik.. "aku bila nak mula?"

Kadang-kadang saya risau orang anggap saya ni nak menunjuk2 dalam ibadah.

Dan kadang kala saya risau jika syaitan membisikkan perasaan riak dalam hati ini.

Tapi saya tahu.. saya kene tolak tepi kesemua "kalau" "kalau" tu.. jika dilayan sampai bila-bila pun takkan mula.

Mungkin sebaiknya sebelum melakukan ibadah terpuji itu saya harus doa agar Allah melindungi diri ini daripada rasa riak dan bangga diri.. dan membaca quran tersebut kerana Allah, moga-moga hati ini bersih dan tulus.

Quran terjemahan warna warni.. dah beli.. tp belum mula lagi..

insyaAllah.. akan cuba kuatkan iman didada untuk membuka kitab suci itu.

Pelik apabila diri sendiri malu untuk buat baik dikhalayak ramai. Sedangkan ramai yang tak malu buat salah di khalayak ramai.. nauzubillah… umat akhir zaman. Malu buat baik. Bangga buat jahat.

Gambar pertama adalah gambar yang saya ambil sendiri.

Dan gambar2 yang lain adalah ihsan google dan FB.






Jom sama-sama kita menghidupkan budaya membaca quran agar hati bersih, mata celek , minda cerdas… insyaAllah.. ^___^

Friday, 19 December 2014

Salam Jumaat : Teruskan ukhwah dengan sahabat walaupun dah berkeluarga

Assalamualaikum dan salam jumaat semua~

Saya mendoakan agar Allah permudahkan urusan harian kita dan semoga kita semua kekal positive mengharungi dunia yang kian diambang kemusnahan..

Hidup ini sukar..

Tetapi jika diatasi dengan kesabaran, insyaAllah.. ganjaran yang terbaik bakal diperolehi daripada Sang Pencipta kita..

Sukar untuk kita menempuh kehidupan ini seorang diri..

Bagi yang memiliki keluarga yang sangat supportive.. Alhamdulillah.. senang untuk menjalani kehidupan dengan adanya ahli keluarga yang menjadi tulang belakang kepada kita..

Tetapi, bagi mereka yang kurang bernasib baik.. itulah gunanya kita punyai sahabat.. sahabat yang sentiasa berada disisi dikala suka dan duka..

Seperti saya… bagi yang mengikuti perkembangan blog saya daripada awal.. saya berasal daripada keluarga yang pecah belah.. atas kasih sayang Allah.. walaupun mama dan abah tidak lagi bersama.. hubungan kami rapat dan erat.. jodoh mereka tak lama.. siapa saya untuk mempersoalkan apa yang telah ditetapkan oleh Allah.

To be honest.. life was hard back then..

Sehinggalah saya ketemu seorang sahabat.. yang berasal daripada latar belakang keluarga yang sangat berbeza dengan saya.. dia daripada keluarga yang kuat pegangan agamanya.. manakala saya daripada yang sebaliknya.

Walaupun cara hidup pakaian saya berbeza dengan dia ketika itu, dia sedikit pun tidak menunjukkan reaksi yang tidak selesa.. sejak perkenalan dengannya, bermulalah episode saya mengenal agama.

Sejujurnya, dia lebih baik dan mulia daripada ustaz/ustazah yang saya pernah jumpa.

Kerana pendekatannya yang sangat halus tetapi melekat ketat ke dalam hati..

Perkongsian ilmunya bukan sahaja memberi saya ilmu baru tetapi Berjaya membawa kesedaran didalam hati.

Tidak pernah menghukum.. tidak pernah meninggi suara.. hanya penuh dengan kata nasihat.. semangat.. dengan bibir yang tidak lekang dengan senyuman..

Alhamdulillah… Allah temukan saya dengannya..

Persahabatan yang terjalin selama hampir 10 tahun ini.. masih utuh walaupun dia sudah berumah tangga..

Dia adalah antara 12 sahabat yang terbaik saya pernah ada.

kami 12 orang saling melengkapi dan saling menjadi tulang belakang antara satu sama lain.

Im so blessed to have them as a friends..

I cant imagine what would happened to me, if I never met them.

Setiap 3 bulan kami akan pastikan ada outing sesama kami..dan semasa outing , tradisi kami untuk exchange gift.

Dan Alhamdulillah.. suami mereka memahami hubungan kami yang sangat akrab ini.

Baru2 ini kami baru lepas bercuti bersama-sama di Corus Paradise Port Dickson..

insyaAllah.. next plan bulan 3 tahun depan ke Perak pula.

Pasti semua orang ada sahabat masing-masingkan?

Janganlah kerana kita sudah berkeluarga, kita lupakan mereka yang pernah bersama-sama kita disaat kita tiada sesiapa.

Eratkan ukhwah.. sambungkan kembali silaturrahim sesama kita..

insyaAllah.. mudah-mudahan, reunion semula di syurga nanti..

reunion terindah. 










Hadiah Exchange Gift

Thanks for dropping by..

May Allah bless all of you.

Thursday, 18 December 2014

Anjing bernama Dolly dan Ikan Kembung


Assalamualaikum dan selamat pagi semua~

Semoga semuanya sihat sokmo… semoga segala urusan berjalan lancar hari ni..

Hari ni saya nk kongsikan kisah si ikan kembung..



Setiap hari selepas balik kerja.. sebelum sampai ke rumah..

Saya akan singgah ke kedai untuk beli beberapa ikan mentah.

Ikan mentah tersebut adalah untuk kucing-kucing saya yang berada dirumah.

Itulah rutin harian saya.

Tapi, beberapa minggu yang lalu..

Selepas saya membeli ikan, saya ada ternampak seekor anjing jalanan… seolah-olah sesat dan mencari makanan… lemah dan sayu saya melihatnya.. pada pendapat saya, adalah normal bagi seorang pencinta kucing akan turut terkesan dgn nasib haiwan lain termasuk anjing.

Saya pun meminta kakak saya memandu kereta kearah anjing tersebut dan saya memberi seekor ikan mentah kepada anjing itu. Anjing tersebut dalam takut-takut ambil ikan itu dan membawa ikan itu ke tempat yang lain untuk makan.

Sejak hari itu,, anjing tersebut sering berada disitu pada waktu yang sama.. seolah-olah tahu saya akan memberi dia ikan mentah. Perasaan yang sangat seronok dan suka apabila dapat membantu haiwan lain selain kucing. Bukankah mereka juga makhluk Allah yang layak hidup di bumi pinjaman ini? Tidak Allah ciptakan sesuatu dengan sia-sia.

So, semalam.. saya tak beli ikan.. sebab ikan ada banyak lagi kat rumah.. dan anjing yang diberi nama Dolly oleh kakak saya tu berada di tempat yang sama.. menanti makan malam nya..

Saya pun ke kedai runcit berhampiran.. membeli seekor sahaja ikan kembung. Pakcik kedai tu terkejut kerana saya beli seekor je!! Pakcik tu kata :-

"seekor je? Makan dua orang je ke? Bahagi dua ke?"
Saya hanya senyum dan sengeh.. tak tahu nak kata apa.. mesti pakcik tu anggap dah akhir bulan dan dah sengkek.. hihihihi

insyaAllah.. rezeki Allah itu sentiasa ada apabila kita berkongsi rezeki dengan makhluk ciptaanNYA yang lain.

Hari ni, saya akan beli lagi ikan kembung untuk Dolly.
Macam tak percaya saya dah ada anjing "peliharaan"

Thanks for reading… have a nice day ^___^

Wednesday, 17 December 2014

Lap Blog Berhabuk + Anak Ibarat Kain Putih

Assalamualaikum dan selamat pagi semua~

Maaf kerana menyepi 2 bulan ni..

Maybe ada yang perasan and maybe ada yang tak perasan..

Terlalu banyak perkara yang berlaku sejak kebelakangan ni..

So, I prefer just stay silent and be more reserved.

But now, insyaAllah.. mencuba merangkak untuk giat aktif kembali ke dunia blog..

Saya nak berkongsi satu peristiwa yang saya sendiri saksikan pada hari ahad yang lepas..

Sekitar jam 9 malam.. di dalam tren komuter.. daripada Kepong Sentral menuju Kajang.

Saya akan mulakan dengan dialog antara seorang ayah yang sedang mendukung anak kecilnya, seorang ibu yang membawa beg dan seorang anak kecil perempuan yang berumur sekitar 8 tahun.

Anak Perempuan : papa~~~ ini tren org perempuan.. kita tak boleh masuk sini.. (kata anaknya dengan nada yang sangat resah dan bersalah)

Ibu : kakak,,, papa dukung adik.. papa bukan nak raba perempuan..

Ayah : bising.. kecoh sangat pasal tren laki perempuan ni kenapa??!

*si anak hanya mampu diam dan ibubapanya mengambil tempat duduk didalam coach wanita tersebut.

Maka, yang ingin saya sampaikan disini adalah pendidikan awal.. sivik.. adab.. bermula daripada anak itu kecil.. anak perempuannya itu telah dididik di sekolah untuk mematuhi peraturan yang ditetapkan.. tetapi bagaimana si anak ingin mengaplikasikan apa yang diajar jika yang menghalang anak tersebut adalah ibu dan ayah nya?

Masuk koc wanita adalah issue kecil sahaja.. tetapi masalah yang besar bermula dengan masalah yang kecil.. sepatutnya ibu dan ayahnya menjadi contoh yang baik kepada si anak.

Kerana.. saya pernah terbaca.. bahawa si anak akan lebih mencontohi perlakuan ibu dan bapanya berbanding mendengar apa yang dinasihati oleh ibu dan bapanya. 



Membentuk peribadi yang mulia dan unggul kepada si anak bermula daripada mereka kecil sehinggalah sekitar 11 tahun.. apabila mereka menginjak ke usia 12 tahun.. mereka akan lebih terjerumus dengan tindakan dan kelakuan rakan sebaya mereka.

Jika daripada kecil, mereka dibentuk dengan indah.. insyaAllah.. pengaruh rakan sebaya yang merisaukan sedikitpun tidak akan menggugat jati diri mereka yang telah lama kukuh diperkuatkan oleh ibubapa mereka sejak mereka kecil lagi.

Sebagai seorang jurulatih kem motivasi, ramai ibubapa yang hantar anak mereka yang berusia 13-17 tahun mempunyai harapan yang cukup besar.. dan rata-rata mahu anak mereka menjadi anak yang taat dan patuh.

Mustahil kem yang hanya memakan masa 7 hari mampu mengubah si anak dengan serta merta. Kami hanya mampu memberi kesedaran dan memberi dorongan kepada mereka untuk berubah. Dan apabila mereka pulang ke rumah.. ibubapa harus sambung perjuangan tersebut. Ibubapa harus sambung memberi dorongan dan galakan pada si anak.

Pernah salah seorang peserta mengadu pada saya.. katanya, dia mmg seorang yang sangat liat untuk solat.. dan pernah satu hari dia solat.. dan ibunya memerli dengan berkata :-

"kau dah nak mati ke tiba-tiba semayang ni?"

"kau ni hangat-hangat tahi ayam je.. hari ni solat… esok mesti tak.."

"tiba-tiba jadi baik ni kenapa? Dah buang tebiat?"

Astagfirullah al azim.. mengapa perlu kata begitu pada si anak yang mahu berusaha menjadi anak yang baik? Terus terbantut niat untuk berubah kerana malu diejek .

Sepatutnya kita memuji dan memanjatkan kesyukuran kepada Allah SWT kerana membuka hati si anak yang dahulunya liat untuk solat kini rajin untuk solat.. 

Sama-samalah kita muhasabah diri dan merenung tanggungjawab kita sesama insan..

Jangan mencela.. jangan memerli.. jangan mengejek..

Sebaliknya, jadilah seorang pendorong.. dan mudah-mudahan diri kita juga terdorong untuk terus melakukan kebaikan dan berada diatas landasan yang lurus dan diredhai Allah.

insyaAllah.. wallahualam.. thanks for reading.

Wednesday, 15 October 2014

34 Panduan Cara Menzahirkan Rasa Hormat kepada Kedua Ibubapa kita.

34 Panduan Cara Menzahirkan Rasa Hormat kepada Kedua Ibubapa kita.

1. Ketepikan telefon bimbit kamu semasa kehadiran mereka.

2. Beri tumpuan ketika mereka sedang berbicara.

3. Terima pendapat mereka.

4. Beri maklum balas dengan bahasa tubuh ketika berbual dengan mereka.

5. pandang mereka dengan penuh hormat.

6. sentiasa memuji mereka.

7. kongsi berita baik dengan mereka.

8. elakkan berkongsi berita buruk dengan mereka.

9. hormati kawan-kawan mereka dan sayangi mereka yang disayangi oleh ibubapa kita.

10. sentiasa ingat kebaikan yang mereka pernah lakukan kepada kita.

11. jika mereka ulangi cerita yang sama , dengar dan beri perhatian seperti baru pertama kali kita mendengarnya.

12. Jangan mengenangkan kembali kisah lalu yang pahit kepada mereka.

13. Elakkan berbisik dihadapan mereka.

14. Duduk dengan penuh adab ketika dihadapan mereka.

15. Jangan perkecilkan atau memandang rendah pada pendapat mereka.

16. Elakkan memotong percakapan mereka.

17. Hormati usia mereka.

18. Elakkan menegur atau menghukum cucu-cucu mereka dihadapan mereka.

19. Terima nasihat dan teguran mereka.

20. Beri mereka kuasa untuk memimpin ketika dalam kehadiran mereka.

21. Jangan meninggikan suara dengan mereka.

22. Elakkan berjalan dihadapan mereka.

23. Elakkan makan dahulu tanpa mereka.

24. Elakkan menjeling kearah mereka.

25. Beri penghargaan kepada mereka dalam bentuk pujian atau hadiah.

26. Jangan bercakap kasar dengan mereka.

27. Sentiasa ingati mereka dalam doa-doa kita.

29. Elakkan kelihatan bosan atau penat ketika kehadiran mereka.

30. Elakkan ketawa dihadapan mereka apabila mereka melakukan kesilapan.

31. Buat kerja rumah sebelum disuruh.

32. Sentiasa melawat mereka.

33. Berhati-hati dengan pilihan ayat ketika sedang berbual dengan mereka.

34. Letakkan mereka sebagai pilihan yang utama dan pertama dalam setiap urusan.

Ibubapa adalah harta yang sangat berharga di dunia. 

Pejam celik pejam celik, harta tersebut akan dikebumikan.

Hargailah ibubapa kita sementara mereka masih ada.

Hari ini, marilah kita mendoakan kebaikan untuk ibubapa kita samada mereka masih hidup atau sudah meninggal dunia.

Ya Allah ringankan beban kedua ibubapaku, آمِيْن يَارَبَّ الْعَالَمِينْ

Ya Allah buangkanlah beban hutang daripada ibubapaku, آمِيْن يَارَبَّ الْعَالَمِينْ

Ya Allah kurangkanlah kesakitan ibubapaku, آمِيْن يَارَبَّ الْعَالَمِينْ

Ya Allah berilah penawar kepada penyakit yang dialami oleh kedua ibubapaku, آمِيْن يَارَبَّ الْعَالَمِينْ

Ya Allah biarkanlah mereka bergantung hanya kepada-MU bukan selain-MU sehingga akhir hayat mereka.. آمِيْن يَارَبَّ الْعَالَمِينْ

Kita haruslah menghormati kedua ibubapa kita.

Jangan sesekali menyakiti mereka kerana segala masalah yang mereka hadapi adalah berpunca daripada kita.

Mereka berhutang demi memenuhi kehendak si anak.

Mereka tidak sihat kerana kurangnya rehat dan berkerja keras demi memberi yang terbaik untuk si anak.

Setiap nafas mereka adalah demi si anak.

Ya Allah.. rahmatilah kedua ibubapa kami dengan kebahagiaan.
Berjanjilah dengan diri sendiri untuk melakukan perkara yang membahagiakan kedua ibubapa kita , sehari sekurang2nya sekali.

*copied & pasted & translated from Hamba Allah untuk peringatan kita bersama..

Tuesday, 7 October 2014

Serikandi Memanah Berkuda Negara - Erina Emelina

Assalamualaikum dan Selamat Hari Raya Eid Adha kepada semua~

Syoknya cuti beraya dan hari ni moh kita kembali kerja.

Ok. Hari ni suka saya nak kongsikan tentang Memanah Berkuda.
Sukan yang agak asing di Malaysia yang mula mendapat perhatian ramai semenjak tersebarnya gambar saudari Erina Emelina yang sangat style mencuri perhatian ramai dalam aksi memanah berkuda yang diceburi olehnya.

Tahukah anda bahawa sukan memanah berkuda ini sangat sinonim dengan islam?

Nabi Muhammad SAW dan para sahabat dahulu berperang dengan menunggang kuda dan memanah merupakan salah satu alat perang yang sangat terkenal selain daripada pedang.

Terdapat banyak hadis Nabi mengenai memanah dan menunggang kuda dan diantaranya adalah :

Rasulullah SAW, “Kamu harus belajar memanah kerana memanah itu termasuk sebaik-baik permainanmu.” (Riwayat Bazzar, dan Thabarani)

Diriwayatkan oleh Imam Bukhari mengisahkan: “Nabi SAW melalui satu kawasan di mana sahabat sedang memanah. Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya datuk kamu, Nabi Ismail adalah seorang pemanah. Memanahlah dan aku bersama Bani Fulan (salah satu kumpulan pemanah).” Lalu kumpulan satu lagi berhenti memanah. Rasulullah SAW bertanya: “Kenapa kamu berhenti memanah?” Jawab sahabat: “Bagaimana kami hendak memanah kamu berada bersama kami.” Nabi SAW menjawab: “Memanahlah, aku bersama kamu semua.” (Hadis riwayat Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda: “Tiap-tiap sesuatu yang bukan zikrullah berarti permainan dan kelalaian, kecuali empat perkara: Seorang laki-laki berjalan antara dua sasaran (untuk memanah); Seorang yang mendidik kudanya; Bermain-mainnya seseorang dengan isterinya; Belajar berenang.” (Riwayat Thabarani)

Siapakah Erina Emelina Ismail?

Erina Emelina Ismail merupakan wajah baru bagi Sukan Memanah Kuda Malaysia. Gadis berusia 24 tahun yang berasal daripada Shah Alam ini baru sempat berlatih dalam bidang sukan memanah ini selama 6 bulan sebelum menyertai Kejohanan Memanah Berkuda Antarabangsa yang berlangsung di Kuala Lumpur. 

Walaubagaimanapun beliau telah mempelajari asas berkuda ketika di bangku university lagi di Universiti Teknologi Malaysia di Skudai, Johor. Beliau, berkelulusan kejuruteraan mekatronik dan juga merupakan presiden Kelab Ekuin di universiti tersebut.

Pujian daripada experts dan jurulatih.

“Nampaknya Malaysia mempunyai pemanah berkuda yang berbakat dan cemerlang”, kata Lukas Novotny yang mewakili Amerika Syarikat - pemenang keseluruhan pertandingan-

“Erina akan berusaha sedaya mungkin untuk menguasai dan memperkemas sesuatu teknik itu sehingga sempurna. Saya lihat dedikasi beliau memang tinggi berbanding ramai pelajar lain”, kata Mohd Azizul. Guru memanah pertama beliau ialah Mohd Azizul Idris, pengasas Pusat Sukan Memanah Tradisional Bow and Arrow di Sungai Buloh.

Pencapaian setakat ini

tempat ketiga dalam kategori ‘moving target’ dalam acara Sukan Memanah Berkuda Antarabangsa


Jom tengok gambar beliau.

GAMBAR NI PALING WIN~!



Wednesday, 1 October 2014

WW : Jangan Sentuh

Assalamualaikum & Morning darl~

bila ada tanda tulis "jangan sentuh" or "jangan tekan" berapa ramai yg "degil" nak sentuh juga? hehehe


Tuesday, 30 September 2014

Ketepikan Alasan Teruskan Urusan

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada kesayangan semua..

Alhamdulillah kerana kita masih dipinjamkan oleh-NYA udara untuk bernafas , kesihatan untuk beribadah, mata untuk melihat, mulut untuk berbicara dan rezeki yang mencukupi untuk kita meneruskan urusan harian kita pada hari ini.

Semalam hujan lebat sangat kan?

Banyak tempat yang musnah , pokok tumbang , bumbung sekolah melayang , banjir sana sini.

Saya suka mengingatkan diri saya sendiri bahawa tidak Allah menjadikan sesuatu dengan sia-sia.

Bayangkan , siapa sangka air hujan yg halus itu bisa membanjiri sesuatu tempat.

Siapa sangka angin yang lembut meniup itu bisa melayangkan sesuatu benda.

Semua yang berlaku dengan izin Allah dan pasti ada hikmah yang ingin Allah sampaikan khas kepada hamba-hambaNYA yang mahu berfikir.

Betapa kerdilnya kita sebagai insan jika mahu dibandingkan dengan kuasaNYA.

Namun, masih ada diantara kita masih belum bangun daripada mimpi yang lena..

Masih angkuh untuk bersujud.

Masih angkuh untuk bertaqwa.

Diberi nyawa setiap hari untuk beribadah, tetapi digunakan untuk maksiat semata2.

Astagfirullah al azim.. semoga kita semua selamat daripada hasutan syaitan yang dikeji.

Mari kita lihat komik di bawah.



Boleh saya kaitkan dengan reality semasa… berapa ramai diantara kita yang sedar akan kekurangan diri. Kekurangan ilmu agama.. kekurangan ibadah yg perlu dilaksana.

Tetapi, segalanya ditangguhkan kerana punyai alasan-alasan yang merugikan.

Allah sedikit pun tidak rugi dengan kelengahan kita untuk bertaqwa. Tetapi kita masih angkuh mencipta alasan-alasan yang dibisikkan oleh syaitan yang dilaknat.

Nantilah.. nantilah.. nantilah..

Apa kata kita cuba katakan "nantilah" kepada syaitan yang cuba melengahkan kita drpd membuat perkara yang baik. Nescaya, menangislah syaitan kerana kita tidak mengendahkan dia.

tergamakkah kita katakan "nantilah" kepada DIA yang menciptakan kita..??  astagfirullah al azim..

abang2 , kakak2, adik2 , mari kita muhasabah diri kita semula…
tujuan penciptaan kita tak lain tak bukan hanya untuk beribadah kepada-NYA.

Ibadah itu luas bukan termaktub solat dan puasa semata2.

Bekerja, belajar, berehat, sedekah, menjalinkan silaturrahim dengan semata2 kerana ALLAH SWT juga adalah satu bentuk ibadah.

Jangan ditangguh benda yang harus disegerakan.

Sedangkan nasi boleh terkeluar daripada mulut ketika kita makan , menunjukkan tiada rezeki kita disitu, inikan pula rahmat dan kasih sayang Allah. Bila-bila masa boleh ditarik semula.

Wallahualam..



“Dan belanjakanlah (apa yang ada pada kamu) kerana (menegakkan) agama Allah, dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan (dengan bersikap bakhil); dan baikilah (dengan sebaik-baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya (berbuat baik).“
(Surah Al-Baqarah ayat 195)




Thank for reading…

*teguran & peringatan untuk diri sendiri juga yg masih alpa.

Monday, 22 September 2014

Bagaimana Untuk Mudah Didekati?

Bismillahirrahmanirrahim~

Assalamualaikum dan selamat pagi kepada semua bloggers.

Saya harap semuanya sihat and bahagia dalam rahmat & redha Allah swt.

Saya sebenarnya cemburu dengan diri saya sendiri.

Saya cemburu dengan diri saya as a blogger dan juga sebagai teman di alam maya (Facebook).

Diri ini lebih mesra, lebih senang didekati dan lebih byk ckp di alam maya berbanding di dunia sebenar.

Saya pun tak pasti kenapa..

Ada orang kata sy ni secara peribadi sukar untuk didekati.

Yup. Sy mmg jenis orang yang tidak akan memulakan langkah pertama.

Saya takkan senyum dulu. Saya takkan bagi salam dulu. Saya takkan memulakan perbualan dulu.

Saya lebih rela diam dalam dunia saya sendiri.

Saya tidak sombong. Cuma saya seorang yang tidak suka bercakap hal yang bukan2 dan tak suka melayan drama.

Ada je kakak2 yg cuba mendekati saya dengan membawa gossip terbaru.

But im just not interested. Sy akan dengar je and seriously saya tak pandai berlakon.

Orang akan Nampak wajah sy yg sgt ketara menunjukkan saya tak selesa dengan perbualan tersebut.

& saya jugak sgt susah untuk didekati oleh mana-mana lelaki2.
Mungkin sbb tu masih single kot. Saya seboleh2 tidak akan memandang muka mana2 lelaki melebihi 3 saat. 

Walaupun saya suka giler kat lelaki tersebut tetapi saya akan layan dia spt endah tak endah. Just bcoz sy suka seseorang tak bermaksud sy akan ubah diri sy. 

Bukan kerana saya sombong. Tetapi saya takut. Sy ni penakut dgn lelaki . so , lelaki tu akan give up and saya tak rasa saya perlu nk pujuk mereka or explain pada mereka sebab sy berpendapat "hendak seribu daya taknak seribu dalih". Walaupun frust sikit. Sikit je. hehe

Sy ada beberapa kawan lelaki yg sgt baik dgn sy. Mereka ni jenis tahu sy hati "kering" . so, walaupun saya tak senyum ke apa. 

Mereka tahu mcm mana nk bg sy selesa untuk berbual dgn mereka.

Diri saya diluar alam maya sgt berbeza dgn diri saya disini.

Disini saya boleh menaip menceritakan pelbagai perkongsian tetapi realitinya mulut sy lebih suka dikunci sehinggalah ada insan yang benar2 berjaya membuat sy rasa selesa and sy akan transform jadi seorang sahabat yg sgt friendly and aktif.

Sy jeles jugak tgk kawan2 yg sgt ramah and mesra.. senang didekati. Sy cuba but it looks so fake.

That is soooo not me.. sy bukan sombong ye. Sy ingatkan balik. 

Tapi sy jenis berat mulut.. and I know I have to change myself for good.

So, sy mohon kakak2 and abang2 bagi sedikit tips untuk diri ini Nampak lebih mudah didekati.

Pikir sat~

I know.. mesti ada yg kata ringankan mulut untuk senyum. Well, I will try my very best walaupun mulut berketaq2 nak senyum paksa yg dibuat2.

Manalah tahukan senyuman paksa ni lama2 jadi ikhlas..


Thanks for reading… teehee~

Monday, 15 September 2014

Fakta Tentang Wanita

Assalamualaikum wbt dan Selamat Pagi.

Apa khabar semua~ hope semuanya sihat sokmo dan happy selalu.

jom usha sekejap apa twit kat bawah ni ckp.



hehehehehe~~

betul kan? kan? beli berdozen2 tapi kemana pergi tak tahu lah.

kalau jumpa balik semua pin tudung yg pernah dibeli, dah boleh bukak kedai dah kot..

setuju tak?

Saturday, 13 September 2014

2014 SUMMER CAMP - Kem Idaman Nurani

Assalamualaikum semua dan salam hari minggu..

kepada ibu bapa , abang2 , kakak2 yang ada adik2 or anak2 yang masih bersekolah, apa plan cuti mereka yang kalian rancangkan untuk mereka?

Takkan rehat and tidur sahaja dirumah?

Mesti ada yang mengambil kesempatan ini untuk balik ke kampung halaman tercinta, tetapi sampai bila?

ok..ok.. i cut it short.. seperti ada yg sedia maklum , saya merupakan seorang fasilitator di sebuah syarikat konsultansi di Ulu Langat, Selangor. Saya berkerja sebagai part time sahaja kerana segala aktiviti dilakukan pada hari minggu sahaja. Dan alhamdulillah saya sudah berkhidmat di sana selama 9 tahun.

Syarikat Konsultansi yang saya wakili ini ada menganjurkan SUMMER KEM untuk anak2 dan adik2 yang masih bersekolah sepanjang cuti sekolah nanti.

Pelbagai aktiviti yang menarik dan berMANFAAT untuk mereka. 

Diantaranya :-

Bengkel Motivasi - kami akan tingkatkan kenyakinan diri kepada mereka

Bengkel Smartsolat - kami akan dengari dan perbetulkan bacaan solat mereka dan mereka akan solat berjemaah untuk setiap waktu solat bersama-sama fasilitator dan peserta2 yang lain.

Kemahiran Belajar

Iktiar Hidup

Jungle Trekking

Mandi Sungai (strictly akan diawasi oleh kami, dan paras sungai yang dibenarkan untuk mereka mandi manda adalah paras lutut sahaja)

Backwood Cooking - peserta akan diberi peluang untuk memasak dalam kaedah yg asas dengan menggunakan kayu api

Santapan Rohani 

dan banyaaakkk lagi~

Kem ini diketuai oleh En Mahadzir B Othman, seorang kaunselor di SMK Bandar Rinching dan berpengalaman lebih daripada 20 tahun.

So, kalau nak info lebih boleh call no. yang tertera di image tersebut, atau boleh tanya saya direct.

adik saya yg deenee tu pun akan saya masuk kan ke Summer Kem ni, nak bagi jiwa dia kental sikit.. huhuhuh






Ok,, jom saya share sikit gambar daripada summer kem tahun lepas...






and,,, diantara satisfied customers .hihihihih






TQ for your time.... assalam...

Friday, 12 September 2014

Solat macam ayam patuk tanah

Assalamualaikum semua dan salam jumaat..



Jalan-jalan dalam few pages di facebook dan terjumpa kata-kata yg berada didalam gambar ini.. 

"Jangan solat dlm keadaan tergesa-gesa ketika berhadapan dengan DIA yang menguasai setiap urusan yang kita mahu segerakan"

Subhanallah.. MasyaAllah... terasa seperti satu tamparan dimuka sendiri.. bukan sekali je.. tapi tamparan yang berkali-kali.. 

saya yakin anda semua pun mesti ada pengalaman dimana apabila kita sudah lambat untuk mengerjakan urusan harian kita, maka kita pun solat dengan cepat dan ketika solat pula tidak kusyuk kerana memikirkan agenda yang mahu diselesaikan..

atau..

ketika kita sedang tergesa-gesa mahu menguruskan sesuatu urusan tiba-tiba kawan kita/anak kita/ kakak kita/ suami kita/ isteri kita kata nak solat dulu, and kita pun frust.. tadi nape tak solat awal2.. bentak di hati dan kita pun suruh dia solat cepat2..

betapa selfish nya diri ini kerana pernah menyuruh kawan solat cepat2 sbb taknak lambat tgk wayang. aku lupa.. aku alpa.. aku gila.. mungkin.. ketika itu..? 

&

pernah dah lambat nak pergi kerja, kemudian adik plak baru nak solat subuh... suruh dia solat cepat2 sbb nanti lambat nak pergi kerja., masyaAllah.. ampuni aku Ya Allah.

bagaimana aku tergamak menyuruh seorang hamba yang hina untuk solat laju2 dihadapan PENCIPTAnya yang MAHA AGUNG MAHA KAYA MAHA PENYAYANG MAHA BERKUASA yang mampu menarik balik segala rezeki dan nikmat yang bakal kami rasai dihari tersebut?

sedangkan segala urusan yang disusun hari itu adalah perancangan seorang hamba tetapi yang akan menentukan samada perancangan itu berjalan dengan lancar atau tidak adalah DIA YANG MAHA KUASA.

maka, solatlah dengan tenang walau kita lambat macam mana sekalipun.

baca dengan tertib, jangan baca mcm keretapi laju..
jangan solat laju2 dah serupa ayam patuk tanah..
kita bukan sahaja mahukan keselamatan didunia, tetapi juga diakhirat..


Tuesday, 9 September 2014

Food Review - Barn Thai Restaurant Plaza33 , PJ

Assalamualaikum semua dan selamat pagi~

agak lama x update blog and jenjalan ke blog kawan2..

kalau sehari tak sempat nak update, nak dapatkan semula momentum menghapdet teramat payah.

Ok.. hari ni saya nak berkongsi ceritera khamis yang lalu dimana bos saya belanja semua staff nya makan di sebuah salah satu restaurant miliknya yang terletak di Plaza 33, Petaling Jaya.

Nama restaurant tersebut adalah Barn Thai yang bermaksud House of Thai.

Actually nama penuh restaurant ini adalah Barn Thai Restaurant & Bar.

Tapi apabila kita tiba disana, seperti 2 kedai yg berbeza kerana bahagian restaurant dan bar terpisah.

dan restaurant tersebut menyajikan makanan yang halal..

overall, makanan dia mmg sedap yang amat .. dan saya bernasib teramat baik kerana duduk berdepan dgn bos, maka apabila pinggan saya kosong je, dia akan isi makanan.. adoyy kenyang ok..

berikut adalah diantara hidangan makanan yang kami makan dan juga permandangan di restaurant tersebut... enjoy~ heeee

Pintu Masuk Ke Restaurant Tersebut



Welcome~




Appetizer - Salad Ayam 
Diantara hidangan yang dijamukan kepada kami


Beginilah rupa restaurant nya

Tandas Wanita.. cantik kan~~~

Harga pula ok lah.. berpatutan.. takdelah mahal sangat.. lebih kurang harga kat TGIF, CHILLIS , SECRET RESEPI .. MADAM KWAN ^___^
so, sesiapa yang berminat untuk menjamu selera di sini, sila ke alamat berikut
PLAZA 33
Jalan Semangat, Seksyen 13, 46200 Petaling Jaya, Selangor



Wednesday, 3 September 2014

Monday, 25 August 2014

Apabila adik sendiri jadi mangsa buli, what should i do?


Assalamualaikum kepada semua blogger..

Orang kata, hari Isnin sebagai hari permulaan bagi minggu ni biarlah bermula dengan baik, betul tak?

tetapi hari ni saya sangat sedih dan kecewa kerana saya tak tahu sampai bila saya boleh bersabar dengan hal yang menimpa adik perempuan saya Nur Deenee Adreana Binti Muhammaf Faiz Iskandar Lee.

bagi yang baru mengenali saya, deenee adalah adik kandung saya hasil perkahwinan mama saya dengan bapa tiri saya yang berbangsa cina.

walaupun berlainan bapa, tetapi ikatan adik beradik antara deenee dengan saya, kakak saya dan adik lelaki saya , kami sangat rapat. 

Deenee merupakan seorang pelajar di SK Cina yang terletak di Sentul , KL. Dan dia mengalami kesukaran dengan kawan2nya yang berbangsa melayu. Sering kali Deenee dilemparkan dengan kata2 yang kesat dan berbaur perkauman oleh kawan2nya since darjah 1 dan kini sudah darjah 5. Pernah juga makanannya diludah oleh salah seorang drpd mereka.

kami sentiasa menasihati deenee supaya bersabar dan jangan melawan balik. Pernah sahaja diadukan kepada guru, tetapi nampak macam takde apa-apa tindakan pun yg dikenakan oleh pihak sekolah kepada pembuli-pembuli ini. Dan sampai bila saya mampu bersabar? dan jika mak bapak bebudak ni anti sangat dengan cina kenapa dimasukkan ke sekolah cina???

Takkan nak tunggu buli yang melibatkan fizikal baru nak amek tindakan? Buli fizikal bermula dengan buli mental.. ejekan,, hinaan,, kejian dan macam2 lagi..

saya yakin, budak-budak sekecil mereka ini jadi macam ini kerana pengaruh keluarga..

please readers,, jika kita ada masalah dengan kaum lain,, jangan dipersalahkan satu kaum tersebut.. apakah melayu itu sangat mulia? apakah untuk memasuki syurga, melayu syaratnya? 

adik saya berbangsa cina kerana bapanya cina, tetapi dia dibesarkan oleh kami yang melayu ni dan yg paling penting, Islam agamanya. Islam itu milik semua.. bukan milik melayu semata-mata.

saya benci orang yang rasis.. kita hidup di Malaysia dengan berbilang bangsa.. so, we have to deal with it and for God sake just accept it!

berikut adalah antara printscreen di FB mesej adik saya.. ada byk lagi yg saya sengaja tidak mahu kongsikan dahulu, kerana mama saya sudah menegur mereka dan jika mereka ganggu adik saya lagi, kami akan maklumkan kepada keluarga mereka, guru besar dan juga polis untuk tindakan yang lebih tegas.

SAY NO TO RACISM AT ANY AGE AND AT ANY TIME.

latest insiden, perkhemahan uniform anjuran pihak sekolah. adik saya ditempatkan satu khemah dengan pelajar cina. dan hal ini dijadikan issue oleh melayu akal pendek ni untuk mengeji adik saya.


Deenee sayang, dont you worry,, i will always be there for you to support you and protect you from any harm.. i love you my dear sister..







Friday, 22 August 2014

Malaysia Berkabung

Assalamualaikum dan Salam Takziah kepada ahli keluarga mangsa MH17.

Duta-Duta Antarabangsa Yang Turut Hadir untuk Menyambut Jenazah-Jenazah Mangsa

Kapal Terbang Yang Membawa Jenazah-Jenazah Mangsa

Isteri Allahyarham Ahmad Hakimi, Sharifah Asma’a Syed Alwi Al Junied kelihatan bersama-sama anakanda beliau. Semoga beliau tabah dan sabar menerima dugaan ini

Juruterbang yang bertanggungjawab membawa pulang jenazah-jenazah mangsa MH17






Wednesday, 20 August 2014

apa yang korang faham dengan perkataan "Guling"

Assalamualaikum semua~

Izinkan saya berkongsi pengalaman saya ketika saya berada di Kelantan , hmm beberapa tahun yang lalu… bila diingatkan semula, rasa lucu dan rindu dengan pengalaman sedemikian.

FYI, saya memang tidak mahir langsung dengan Bahasa dialek Kelantan.  Tetapi memandangkan ketika itu "teman" saya orang sana dan dia membawa saya bertemu dengan kedua ibubapanya di rumah. Dan saya telah dimaklumkan oleh dia bahawa mak dia org yg kuat agama. Perbualan saya dengan emak dia yang kelakar sangat.

Panggilan untuk emak dia adalah "ma" dan rumah dia di tepi pantai berdekatan Pantai Cahaya Bulan. 

Ketika saya sedang duduk diatas lantai rumahnya, tiba-tiba Ma bertanya pada saya samada saya mahu "guling" , well,, sebagai org KL opkos saya terkejut, mak dia suruh saya berguling? Kata alim, biar betik suruh saya berguling.

Saya terpinga-pinga manakala "teman" saya tu hanya ketawa dari jauh, seolah2 memahami pemahaman kami berbeza.

Saya melihat ruang tamu rumahnya mmg luas, mak dia nak aku berguling for real ke? Terdetik dihati saya.. Tetapi memandangkan nak jaga adab sopan, saya menolak dengan lembut. & mak dia tersenyum dan berkata "kalau gitu ma guling dulu ye" , "ok, makcik guling dulu" nak tergelak sbb mmg membayangkan mak dia akan berguling.

Dan mak dia pun baring disebelah saya and masa tu baru saya tahu "guling" tu baring rupanya.. adoyyy,, bayangkan kalau saya buat perangai saya mmg berguling-guling dlm rumah tu tak ke nanti mak dia kata saya buang tebiat?


Itu adalah diantara detik cemas ketika saya di Kelantan. Banyak lagi sebenarnya, tapi by far I think this is the funniest.. huhu

Wordless Wednesday - Mengaku je lah


Mengaku jelah semua pernah buat macam ni... hihihihi