nuff said

Wednesday, 20 August 2014

apa yang korang faham dengan perkataan "Guling"

Assalamualaikum semua~

Izinkan saya berkongsi pengalaman saya ketika saya berada di Kelantan , hmm beberapa tahun yang lalu… bila diingatkan semula, rasa lucu dan rindu dengan pengalaman sedemikian.

FYI, saya memang tidak mahir langsung dengan Bahasa dialek Kelantan.  Tetapi memandangkan ketika itu "teman" saya orang sana dan dia membawa saya bertemu dengan kedua ibubapanya di rumah. Dan saya telah dimaklumkan oleh dia bahawa mak dia org yg kuat agama. Perbualan saya dengan emak dia yang kelakar sangat.

Panggilan untuk emak dia adalah "ma" dan rumah dia di tepi pantai berdekatan Pantai Cahaya Bulan. 

Ketika saya sedang duduk diatas lantai rumahnya, tiba-tiba Ma bertanya pada saya samada saya mahu "guling" , well,, sebagai org KL opkos saya terkejut, mak dia suruh saya berguling? Kata alim, biar betik suruh saya berguling.

Saya terpinga-pinga manakala "teman" saya tu hanya ketawa dari jauh, seolah2 memahami pemahaman kami berbeza.

Saya melihat ruang tamu rumahnya mmg luas, mak dia nak aku berguling for real ke? Terdetik dihati saya.. Tetapi memandangkan nak jaga adab sopan, saya menolak dengan lembut. & mak dia tersenyum dan berkata "kalau gitu ma guling dulu ye" , "ok, makcik guling dulu" nak tergelak sbb mmg membayangkan mak dia akan berguling.

Dan mak dia pun baring disebelah saya and masa tu baru saya tahu "guling" tu baring rupanya.. adoyyy,, bayangkan kalau saya buat perangai saya mmg berguling-guling dlm rumah tu tak ke nanti mak dia kata saya buang tebiat?


Itu adalah diantara detik cemas ketika saya di Kelantan. Banyak lagi sebenarnya, tapi by far I think this is the funniest.. huhu
Post a Comment