nuff said

Tuesday, 12 August 2014

Ujian Untuk Mereka atau Ujian Untuk Kita?

Assalamualaikum dan selamat pagi kesayangan semua..

saya mendoakan agar kalian semua diberi kesihatan yang baik dan semoga Allah mempermudahkan segala urusan harian kita pada hari ini.. insyaAllah..

Suka saya nak tanya pada pembaca sekalian.. pernah tak bila kita keluar ke mana-mana kita melintasi

*Peminta sedekah
*Orang yang terjatuh kerana tergelincir dihadapan kita
*Orang yang barangnya terjatuh 
*Haiwan yang kelaparan dan lain-lain

Pasti terdetik dihati kita bahawa, mereka sedang diuji oleh Allah..

Tetapi berapa ramaikah setelah terpikir sebegitu kembali muhasabah diri bahawa apa yg berlaku di depan mata kita itu juga merupakan ujian daripada Allah untuk kita?

Boleh jadi Allah menguji kita dengan meletakkan insan2 yang dalam kesusahan di depan mata kita untuk melihat samada kita akan membantu atau berlalu pergi..

Jika kita melihat peminta sedekah, adakah kita akan mensyukuri nikmat Allah dengan memberi sedekah kepadanya? atau jika tidak mampu, kita menyedekahkan doa kebaikan kepadanya atau melihat dan berlalu pergi sebegitu sahaja..

tidak Allah menjadikan sesuatu dengan sia-sia dan semua yang berlaku itu adalah dengan izin Allah..

maka, saya berharap agar kakak2, abang2, adik2 , kita sama-sama menghidupkan kembali budaya kasih sayang sesama kita walaupun kita tidak mengenali mereka.. selagi ianya dan mereka adalah makhluk yang bernyawa.. mempunyai jiwa.. mereka layak dikasihi.. mereka layak dihormati... mereka layak wujud dimuka bumi ini..

bukan apa.. saya rasa, kalian semua pun sedar yang masyarakat kita sekarang penuh kebencian.. ada sahaja issue yang memecahbelah kan kita...

walaupun manusia zaman sekarang ni cukup menyakitkan hati.. sabarlah sikit jeee lagi.. kiamat itu pasti.. dan pengakhiran itu tak lama je lagi.. semoga Allah selamatkan kita dunia & akhirat... insyaAllah..


Post a Comment